Min pædagogiske tilgang
Rammen for børnenes hverdag (under revidering 07.09.21)
Nærvær
Jeg vil være kulturbærende i forhold til at være nærværende i relationen til børne. Jeg vil til en hver tid have i baghovedet at der skal være tid til fordybelse i det børnene er optaget af eller synes er svært. Samtidig vil jeg planlægge pædagogiske aktiviteter på det niveau børnene kan være med.
Kan selv vil selv
Jeg arbejder målrettet mod at børnene skal inddrages i egen hverdag og de gøre mål dene indeholder. Og jeg forventer at I forældre støtter op herom, fx ved at støtte jeres barn i selv at tage tøj af med så lidt hjælp så muligt, selv gå ind, når de kan gå mm. Spørg meget gerne, hvis du mangler inspiration til tilgange. :) Læs mere her: Kampagne Kan selv, vil selv
De fysiske rammer
Jeg arbejder med "rummet som den 3. pædagog". D.v.s. at jeg er bevidst om hvordan jeg aktivt kan inddrage og indrette de fysiske rammer så de bidrager til mine pædagogisk overvejelser omkring børnenes trivsel og læring. Tingene skal være tilgængelige, så de inspirerer og motivere børnenes fantasi. Samtidig skal rammerne være overskuelige for børnene. Det sørger jeg for ved bla ikke at have for mange overflødige ting. Hverken i garderoben eller i legeområderne. Det er meget nemmere at blive inddraget når man kan overskue hvad meningen med indretningen er. Derfor er jeg også meget obs på at garderoden kun indeholder det tøj ungerne bruger. Alt andet ryger med hjem igen :)
Når I ankommer til adressen entrerer I gennem en låge og pasningstilbuddets egen indgang. Inden I går ind ser i at haven er niveauopdelt. Vi har en stor kaningård, som børnene kan holde øje med mens de leger i gårdhaven. Den lukkede gårdhave har vi en stor sandkasse, scootere og legetøj. Det er også her børnene bl.a. sover i deres barnevogne. Er vejret for varmt/koldt sover børnene trygt i garagen. Det er i øvrigt også her I har mulighed for at lade jeres barnevogn stå i hverdagene.
Gårdhaven med vindue ind til køkken i børnenes højde, så de kan kigge ind. Når de sidder inde er det rigtig hyggeligt at kunne kigge ud af vinduet og følge med i især fuglelivet i haven.
Dertil har vi gået lavet en gårdsplads ude foran huset med masser plads til at race på scooter og en stor sandkasse, hvor der bliver lavet massevis af sandkager m.m. Vi tegner med kridt, løber og kører op og ned af vores bakke, rutcher og kravler gennem et rør. På niveauet over sandkassen har jeg en kaninhave, som består af et større indhegnet areal, hvor vores kaniner hopper rundt. Børnene er med til at kyle mad ind til dem over hegnet.
Haven er ydermere hegnet af på den anden side af huset, så det er et hit når ungerne får lov at komme med i den mindre udforskede del af haven. Her er bl.a. en trampolin og en skrænt man kan blotre sig på.
(Opdateret billede følger)
Her har hvert barn hver sin knage i børnehøjde, samt en knage til skiftetøj. Målet er at inddrage børnene så meget som de mestre... Både når de ankommer og når der er afgang. Med min men lige så meget jeres støtte lærer de at tage sko af/på og sætte dem på plads. Tage jakke på/af og hænge på knage. Hvis vi lader dem øve sig, kan de lære det fra de er 1,5-2 år. Og de er pave stolte når de får lov selv. :)
På samme måde vil jeg opfordre til at børn, når de kan selv får ind og ud, når de kommer/bliver hentet. Det giver en følelse af at man er kompetent. Og så passer I på jeres ryg samtidig. Win win. :)
Fra entreen er der en dør ud til badeværelset, hvor børnene pusles, pottetræner og vasker hænder.
Børnene lærer hurtigt at kravle op på puslebordet selv eller med let støtte. Formålet er at børnene skal inddrages mest muligt i egen hverdag. Samtidig er der også den gevinst at det forbedre mit arbejdsmiljø. Win win. :)
Børnene tilbydes at komme på potten/wc, når de viser interesse herfor. Jeg vil i jeres samarbejde gerne arbejde hen imod at jeres barn bliver renlig inden børnehavestart. Pottetræningen går typisk igang et par mdr. inden børnehave start.
Hvis man ikke lige skal på wc, kan man tage den anden dør som fører ind til køkkenet.
(Køkkenet er blevet renoveret siden dette billede. Et nyt billede følger.)
I køkkenet vil hvert barn kunne indtage hver sin Trip Trap stol. Det er her målet at barnet skal lære selv at kravle op på stolen efter at have hentet tallerken og kop i skuffen.
Køleskabet vil være beriget med sunde og hovedsageligt økologiske madvarer. Her skal vi nemlig have mange sportsgodter i løbet af dagen. :)
Formiddagsmad ca. kl. 9
Frokost ca. kl. 11
Eftermiddagsmad: ca. 14:45
Under måltidet vil vi snakke om hvad maden hedder, øve at spise selv, smage nye ting - og inddrage hvis der spildes mælk. Igen! Der er så meget læring i at få lov at drage egne erfaringer. Nogen gange koster det på rengøringskontoen, men det er der jo også læring i - for både børnene og jeg :-p
I forlængelse heraf ligger børnenes legeværelse. Her er en madras, som vi sammen kan råhygge på, legetøj i skufferne, bøger på hylden til højtlæsning og i gemmeren finders materiale som papir, tusser, dimser mm. til, når vi skal være kreative på den måde.
Indretningen byder op til at børnene kan inddrages i både at finde legetøj frem, men lige så meget at lære dem at rydde det op efter sig, når de ikke længere vil lege med det. Det er en færdighed der er med til at give børnene en oplevelse af fællesskab samt selvværd at biddrage til fællesskabet ved at kunne hjælpe til i fællesskab med de øvrige børn og jeg. - Og så forbereder det dem til livet i børnehaven.