Velkommen i Balladegade
Jeres små børn får deres første erfaringer med (børne)fællesskaber uden for familien, når de begynder i Balladegade. Det er stort – og det er vigtigt, at det bliver en tryg og positiv oplevelse for både barnet og I forældre. I deler nervesystem.
Det er vigtigt for mig at sikre nærhed og en tryg base, hvor vi kan have en åben dialog om barnets trivsel og udvikling.
I fællesskab danner vi barnets fundament til senere at indgå i større børnefællesskaber i børnehaven og senere skolen. Barnets erfaringer med fælleskaber i de tidlige år har betydning for, hvordan barnet udvikler sig nu og erfaringerne hermed påvirker, hvordan de indgår i de næste fællesskaber, de møder.
Derfor er mit fokus er på den nærværende relation. Hvor jeg ønsker at være rollemodel for at udvise tolerance, respekt, omsorg og mod til at kommunikere om både positive og svære ting omkring barnets udvikling. Tryghed og tillid er fundamentet for barnets trivsel og udvikling. Ligesom det er fundamentet for et et positivt forældresamarbejde.
Jeres barns trivsel er afhængig af oplevelsen af nærvær og omsorg fra mig som deres sekundære omsorgsperson.
Jeg arbejder bevidst ud fra en tilgang med overskriften 'langsommelighed'. Tid til at fordybelse overskygger såvel daglige rutiner, planlagte aktiviteter samt spontane oplevelser i løbet af dagen. Hvad end det er at give tid i garderoben til at barnet øver selv at tage sko på eller om det er at stoppe op på fortorvet for i fællesskab at studere en spændende snegl på sin vej. Når jeg er bevidst om, at sætte tempoet ned prioriteres nærværet, omsorgen og børnefællesskabet - venskaberne.
Venskaber og gode børnefælleskaber udspringer desuden ud fra legen og de pædagogiske aktiviteter.
Idet både stille og vilde lege er betydningsfulde for børnenes sociale udvikling inviterer jeg også til varierende legeformer. Dette blandt andet via min tilgang til børnenes leg og initiativer samt den fysiske indretning i mit hjem inkl. kreativt læreprocesser.
Der vil være en vekselvirkning mellem planlagte pædagogiske aktiviteter og fri leg.
Jeg prioriterer tid til fordybelse og brænder for, hvordan jeg kan tilrettelægge og skabe læringsmiljøer, der giver de bedste muligheder for hverdagslæring.
For mig handler hverdagslæring om at skabe læringsmiljøer, der giver barnet de bedst mulige forudsætninger for at være mest mulig aktiv i egen hverdag, i eget liv. Altså -at støtte dem i at blive selvstændige.
Det giver et godt selvværd og masser livsglæde at være deltagende i eget liv og have en rolle i sociale sammenhænge.
Jeg støtter jeres barns læring via legen.
Legen er øvebane for mange ting, bl.a. at knytte venskaber, udvikle sig personligt og udvikle kreative evner via fantasien - alt sammen med mig på sidelinjen værende nysgerrig, støtte følelsen af mod og gå på mod, opmuntre til at prøve igen, - eller sige pyt, hvis noget går anderledes end først håbet.
Samtidig søger jeg at være rollemodel for at der skal være rum til alle følelser, så barnet lærer at håndtere disse hensigtsmæssigt.
Jeg holder særligt meget af at bruge uderummet til leg og fordybelse. Dette både i nærmiljøet, i egen havde, i vores kaninhave og under besøg hos andre private pasningsordninger.
Dagsrytmen i grove træk:
7:30-8:45: Modtagelse af børn og fri leg.
9:00: Formiddagsmad og samling indeholdende fx sang/sprogkuffert.
9:30-10:30: Aktivitet (Haven/tur/krea)
10:45: Frokost efterfulgt af fælles putterituale.
11:30: Middagslur
14:00: Børnene vågner løbende, får eftermiddagsmad og fri leg.
15:20: Tak for i dag.
De 6 læreplanstemaer
Via den anerkendende tilgang samt en indretning, hvor ting er tilgængelige for børnene vil mit fokus være på at støtte det enkelte barn i at blive selvhjulpen. Dette med udgangspunkt i det enkelte barns aktuelle udviklingszone. Jeg vil have for øje hvad barnet kan nu og hvad det kan med støtte. Jeg brænder for at udtænke måder hvorpå miljøet kan tilpasses barnet, så det får en YES-følelse og aha-oplevelser.
Vigtige aspekter af sociale kompetencer er empati, evnen til tilknytning samt sociale færdigheder.
Det er kort sagt at lære sociale spilleregler, at knytte venskaber og selvregulering.
Dette vil jeg arbejde med via den anerkendene relation hvor jeg opmuntre til fælles leg og løse konflikter ved at vie handleforslag og støtte dem i at sætte grænser på en hensigtsmæssig måde.
Børns sprog og sproglige forståelse stimuleres i de daglige gøremål ved at jeg sætter ord på børnenes såvel som egne initiativer og kropssprog. Det kan også være at gentage eller omsætte det de giver udtryk for med ord. Jeg vil ydermere stimulere børnenes sproglige udvikling via højtlæsning, sang og sanglege, lydbånd
Vi skal bruge kroppen både inde og ude. Dette gennem spontan leg og leg motiveret af mig. Vi skal løbe så hurtigt vi kan, hoppe og og ned, liste, kravle, trille. Vi skal danse til musik og vi skal køre på scootere.
Vi skal ud over undersøge naturen i nærområdet og på ture. Vi skal være nysgerrige, røre, kigge og lytte og tale om, hvad vi ser.
Vejret kommer ikke til at sætte en stopper for legene. Med den rette påklædning skal vi ud og gratte med mudder, lege med vand og vandpytter, hoppe i sneen og okse op af bakker og trille ned af dem.
Børnene vil i dagligdagen også stifte bekendtskab med vores to katte Mads Miav og Bob Milo samt vores store kanin Mini, som går frit i en del af haven.
Dertil vil vi gå ture i Romdrup og cykle ture i nærområdet, hvor vi bl.a. møder heste, traktorer mm på vores vej.
Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden.
Børnene vil opleve kultur i måden jeg gør og taler om ting i hverdagen. Samtidig skal vi ud i verden og møde andre. Vi skal i legestue, besøge andre private pasningsordninger og byens legepladser.
Vi skal læse forskellige bøger og synge sange understøttet af fagter.
Vi skal lege kulturen ind med rollelege og børnene ser hinanden lege.
Vi skal fejre højtider som jul med forældre arrangement og fejre fødselsdage m.m.
" Læring gennem inddragelse og egne erfaringer"
- " Øvelse gør mester"
"Der skal være tid til børne kan øve sig og få oplevelsen af at rykke sig og til sidst mestre en færdighed. Det vokser de af og det giver en følelse af lykke."